Beavatott fejedelmi láncolat
KÁMA 181--206 Mirina 175--181 (Ataisz elsűllyedésekor élt MARINA, ARMOGUR és ERIDŐ leánya, MAGYA felesége) Berény tárkányfejedelem 181--215 Isimbáj 181--185 Zsolca-Megera-Sály Magyar206--225 Csekmágus220--240 185--200 200--220 Keszi Béla 250--275 Kendegács 240--260 Kürt 225--250 Piroska-Megyer Gyula 275--310 BUJA 290--320 215--240 Béla 310--319 Nyékom Piroska Tass240-- Kündü Temir 319--340 260--290 Kende 260 320--355 Vága 340--365 NURA-Béla 275--304 Nyék Gyula-Duló 365--368 EMBA Karabály 304--321 355--360 360--380 Bárda 321--353 385--410 Hunyor-Maturi Magyor-Irgiza-Gács Kusztanáj 353--359 380--402 Gyula Kaszli 359--385 Bagamér 410--433 Magyor Irgiza 385--420 Buda 435--451 Orda 385--415 Bősárkány-Jákó-Kürt 420--428 435--451 Atilla 433--453 GYULA Gál-Eszék 451--510 Deédes-Nekese-Turgaj 428--462 402--435 Váj-Kadosa Daróc-Bolári 462--510 Aladár 453--482I. Csaba453--469 Bolárka-Gerenna 510--528 Ambenik 482--496 Dunna 469--498 Zsolt 415--432 II.Csaba 496--524 Sziktivár 498--500 Keve-Kumáj 402--451 Ogurd 524--528 Száva 500--503 Bolári-Balog 528--545 Balog-Bolári 528-545 I.Ilona 503--535 Szanka 510--515 Bende-Bolári Murony 548--560 Torda535--538 515--535 Bizony 560--562 Kalán 545--576 Szamos 538--566 Bolári-Balog Ermi 576--588 Ilja-Csát 535--565 Tyumen 588--605 II.Ilona 566--568 Baján BajalánAlpár-Telena-Kürt 568--580 Győr 580--600 Bat-Baján Bát 620--632 600--620 565--602 Szilágy 605--632 Páka 620--626 Mónus 620--652 Bakar 602--630 Szavárd 632--645 Kohár 626--630 Alpár 652--672 Mácsi 630--634 Kürt 632--670 Alpár 645--671 Tudval 630--660 Kotrag 672--673 Kuvrát 634--649 Bars 671--682 Orbaszár 660--672 Szolnok 673--680 Samó 648--658 Patacs 682--684 Vaska 672--690 az áruló Bat-Baján 670--678 650- ben a kazárok megszervezték az 567- ben megalakult Kazár Iszperik 678--680 Birodalom védelmét és akkor a 10 nyíl törzsei mind más elhelye- III.Csaba 680--719 zést nyertek, csak a Béla törzs maradt meg a LOVAS- BAKÁT fő- vezéri táborában. Babót684--710 Kapornak 690--712 Alpár 680--710 Tára 658--684 Dömös 710--721 Ragály 712--740 Kövezsd 710--730 Haram 664--678 Kézsmár721--760 Bekecser 740--770 Várkony 730--761 Zemlén 678--702 Tarcal 760--781 Gyürtő 770--782 Zabarai 761--760 Maróca 702--720 ....ard 781--809 Sebes782--792 Bős780--796 Zengő 720--734 Pataj809--848 Mikó792--795 Pelsőc796--820 Mura 734--762 Pelsőc 848--850 Tuza 795--803 Gyoma 820--848 Linda 762--790 Kassa 840--853 Ragályka 803--853 Kund 848--886 Korpona 790--792 Verecke 853--896 Őrsur 886--908 Türje 792--794 Szala 853--890 Tuza 794--803 Eperjes 896--899 Kurszán Halics 803--825 Nyék 825--869 Abacil 869--890 Jutas 899 Levente 895 Üllő 908 Tarhos 890--920 Csák (Botond) Bereg Derencsény KoppányVászoly Babocsa Berzence 1046-1060 1060-1063 Piroska-Aba Sámuel I.Endre I.Béla Levente 1041-1044 Salamon I. Géza I.László Lambert Kálmán Álmos II.István 1116-1131 II.Géza 1141-1162 II.Vak Béla 1131-1140 1162-1172 III.István II.László IV.István III.Béla 1172-1206 1162-1163 1163
VADNA, “A HALÁL LOVASA”
(A 255. Arvisurából)
Sávolyka
édesapja, Kostyü úz fejedelem, akit a Nagy Hun síkság vörösszemöldökű
kinaj forradalmárai Csiang-Kü néven császárukká választottak,
ezzel teljhatalomra jutott. Kr.u. 180-ban véget ért az 5 évenként
ismétlődő sámánképzés. Ezen a Nagy-Süán küzdelemben
Vadna úz sámán-ifjú győzött. Vadna bátyját, Harcsányt Hu-Cseng
néven Ordosz fejedelmévé választották. Harcsány addig Haris
fősámán néven az ordoszi sámánképzés vezetője volt.
Kinaj martalócok rátörtek Ordoszra, és Harcsány fejedelmet
megölték. Gyászideje leteltével Vadna fősámán feleségül
vette Sávolykát, Kostyü fejedelem lányát. Ezzel elnyerte
kettőjük számára a 255. Arvisura rovásának a jogát. Vadna
fősámánt és Sávolyka aranyasszonyt az Öregek tanácsa ezután
útnak indította a távoli Pannon-földre. Kíséretükhöz
tartozott 5 tized lovas és 1 tized minden munkában jártas
sebesült-gondozó rimalány. Urumcsi úz települést érintve a
Turgai-kapuba értek. Ott volt a 4221. medvetoros évben (Kr.u.
181) a gyászos emlékű kabar vész: a kalandozásra indult
kabarok szállásain a tatárok megölték a kabarok összes
otthonmaradt családtagjait. Sávolyka aranyasszony 9 rimalánya
kabar lovasokhoz ment férjhez. Berény kabar fejedelem még 300
lovast adott Sávolyka és Vadna mellé kíséretül. Sávolyka
és Vadna pannonföldi útját az tette indokolttá, hogy már
csak ritkán jöttek gyér hírek arról a földről, ahol a
kabarok valamikor (Kr.e. 2800) Kassa néven várost alapítottak.
Kassa tájára Vadnáék éppen akkor érkeztek, amikor a longobárdok
támadása fenyegette a kassaiakat. Vadna a külső, vagyis távolabbi
kabar őrségbe vonult lovas népével. Kemény harcra került
sor a támadó longobárdokkal. Vadna is megsebesült, de sebesülten
a lovára kötöztette magát és úgy vágtatott Bártfáról
Kassára. Ott éppen csak el tudta mondani a Kassát fenyegető
veszedelem hírét és belehalt sebeibe. Hősiességét a “halál-lovas”
elnevezés őrzi.
Sávolyka a longobárdok kiverése után 300 harcosával felépített két őrhegyet: Vadnát és Galgócot. Utódai itt 253 évig rótták a valamennyi között leghosszabb Arvisurát. Ebben írták le a Pannon-földieknek a bárdok, káldorok, más néven kelták, majd a római hódítók ellen vívott harcait. Vadna fősámánnak és Sávolykának 5 év alatt egy Berény nevű fia és 3 leánya született: Csobánka, Ga-lambka és Barcika. A lányok rimalányok lettek, így ők is szívós lovasokká fejlődtek. Mindhárman rokon-látogatókhoz mentek férjhez. Az ordoszi sámánközpontból mindig jött egy-egy kiváló vitéz, vagy rimalány, aki ismerte a rovásokat és Vadna “halál-lovas” mindenkori utódaival folytatta az Arvisura-rovást. A kabar rovósámánok Munkács várában, az úz rovósámánok Vadna várában rótták a maguk Arvisuráit. Medvetoron aztán egyeztették őket. Buda fősámán 435-ben érdeklődéssel tanulmányozta a Vadna utódai által lerótt 255. Arvisurát. Ebből megállapította, hogy Berény, Csobánka, Galambka és Barcika, tehát Vadnának mind a négy gyermeke híven teljesítette az ordoszi Öregek tanácsának meghagyását: népük összeházasodott minden átvonuló, vagy ott állomásozó törzssel, hogy lekössék őket, és a házassági kapcsolatok révén békességben élhessenek.
Berény,
Vadna fia a kassai kabar fejedelem legkisebbik leányát, Szobránc
rimalányt vette feleségül és átvette Munkács várának védelmét.
Fiai pedig: Galgóc és Hetény, hol Galgóc, hol Munkács várában
teljesítettek szolgálatot. Csobánka a jász Abod vitéznek
lett a felesége. Ők csak télire jöttek Galgóc várába, ez tüzelőben
gazdagabb szállás volt. Sok gyermekük született, közülük Fülek
várat építtetett. Édesanyja, Csobánka Fülek-vár birtokán,
a róla elnevezett Csobánkán halt meg. Barcika egy kabar származású
rokonlátogatóhoz, Szolnok vitézhez ment feleségül. Kassa alá
mentek lakni, Abaúj-Szolnokra. Szolnok vitéz, Vadna várának a
vandálok elleni védelmében halt hősi halált. A várat
ostromló vandálok közül ekkor sokan fogságba kerültek. Közülük
Barcika férje elvesztésére való tekintettel 10 fiatal vandál
harcost kapott, hogy a Kassa alatt levő földjeit azokkal műveltesse.
Köztük volt Cöngölén vezér fia is, akiért a vandál előkelőségek
minden váltságdíjat megadtak volna, de Barcika inkább férjéül
választotta ezt a Dona vitézt, remélve, hogy a rokonság majd
hozzájárul az ellenségeskedés megszüntetéséhez. Donát
csak akkor engedték látogatóba az édesapjához, Cöngölén
vezérhez, amikor már három fiú unoka: Ladány, Gál és Pázmány
köszöntötte a gyengélkedő Cöngölént. Cöngölén
megengedte unokáinak, hogy a Bükk és Mátra között levő
Bolhás hegységben, a három folyó völgyében telepedjenek le.
Ott irányították aztán a vandál kézművesek vas-szerszám-és
cserépedény-készítését.
A Galgóc várában vitézkedő kabarok Cöngölént vandalúznak nevezték. Ha ellenség közeledett, a kabarok Galgóc várában, az úz töredék családok pedig Vadna várában leltek menedéket. Földjeiket hadifoglyokkal műveltették. Barcika utódai nagyon elszaporodtak, számukat jócskán növelte, hogy azok a harcosok, akik Pannóniában nem akartak a káldorok (kelták), vagy a rómaiak alatt élni, a szabad kabar-földre menekítették családjaikat és apró településeikkel lassankint elárasztották a hódítóknak ellenálló szabad Kabar-földet. Három település: a Gál-völgye, Ladány-völgye és Pázmány-völgye termékeny terület volt. A vandálokkal nemigen keveredtek, mert Vadna várának a körzetébe tartoztak. Átvonuló kabar vitéz ellenben mindig számíthatott Ladány, Gál és Pázmány utódainak támogatására. Ha a fiatalok véleménye nem egyezett szüleik akaratával, a fiatalok-szüleik engedélyével-új településre mentek. A megértő szülők az ilyen fiatal települést kabarosan Kisfaludnak nevezték.
A hun törzsszövetség
honfoglalásakor a közben békéssé szelídült vandálok
elmenekültek, és helyüket kabarok foglalták el. Buda fősámán
azonban két év múlva, 435-ben úgy intézkedett, hogy Vadna várától
a Karancs hegységig húzódó területet az úzok foglalják el,
és kézműveseik vasműveléssel foglalkozzanak. Így hát az
egykori vandál településeket mindenütt az újonnan jött, palócnak
nevezett úz tyumenek szállották meg, de a “halál-lovas”
Vadna utódait meghagyták birtokukban, mivel ők az úz törzsek
előreküldött részeinek számítottak. Szálláscsinálói
voltak a nagy honfoglalásnak. A 433-ban érkező kabarok Ciankó
vandál vezért azért nevezték Vandalúznak, mert a vandálok a
Han-gony völgyében az úzokkal keveredtek.
BOGÁCS TANFEJEDELEM Bogács rovása (Ladány 260. Arvisura)
A 4401. medvetoros évben (361-ben) élt Ordoszban egy úz legényből lett Tanfejedelem, aki Hangun fősámán helyett rovásba vette a 260. Arvisurát. Hangunt a 400 kinai család Huó néven emelte a császári trónra. A Tanfejedelem rovás-oktatással foglalkozott, de amellett megörökítette az úzok történetét is. A medvetorokon regélt besenyő származású édesanyja törzsének történetéről is. Rovása így szól: A 2292. medvetoros évben (Kr.e. 1748-ban) Gandás, a hun törzsszövetség vezére magához ragadta a hatalmat Babilonban, Uruk népének segítségével és kasszu lovasaival lovasbirodalmat alapított. Ennek egyik fő erőssége Becsevár volt, a kunok földjének központja. A Kasszu birodalmat egyre erősbödő támadások érték. E miatt a kasszuk a 3305. medvetoros évben (Kr.e. 745-ben) elindultak Káspiváron át Ordoszba, hogy előkészítsék beavatott sámánközpontjuk áthelyezését. Becse arra törekedett, hogy Becsevár (:Betseán:) kun töményét minden veszteség nélkül kimentse a veszélyes környezetből, s utána Ordoszban vezető szerephez jusson. Az elvonulás az Élet kegyhelyének Karnakból Ordoszba való áttelepítésével kezdődött és a 4081. medvetoros évig tartott. Amikor Pét lett a hun törzsszövetség fővezére és Laza úz kovács a fősámán, a 4086. medvetoros évben (Kr.e. 46) Pét fővezér fia, Hamza feleségül vette Laza fősámán leányát, Irbi rimalányt és a Hun síkság népeinek erejére támaszkodva fekete hun birodalmi fejedelemséget alapítottak. Ebben II. Hóhanza néven Hamza lett a fejedelem (becsevári elnevezés szerint tenyő), a fősámán pedig (vagyis senyü) továbbra is Laza maradt. Mindezeknek az előzménye az volt, hogy a 3990. medvetoros évben (Kr.e. 650) a kinajok 300 családos nemességének politikája a 24 hun törzsből alakult szövetség birodalmát kettészakította az Altáji és Ordoszi hun birodalomra. Mind a kettőben 50-50 ataiszi eredetű nemesi családé volt a vezető szerep. A szabad kunok a fehér hunokkal együtt azt a csoportot támogatták, amelyik a kinajok elleni portyát, és a Hun síksági földek visszafoglalását tűzte ki célul. A becsevári kunok viszont, akiket Betseán fővárosuk után besenyőknek nevezték, meg az ordoszi úzok a kinajokkal való barátságot választották.
A
hun törzsszövetségtől elpártolt fekete-hunokat Numi-Tórem
azzal büntette, hogy földjükön kitört a marhavész, s amiatt
2 medvetoros év alatt a népesség létszáma is a felére csökkent.
Föld-anya is erősen megrázta a Földet, s ezért mindenki, aki
hátaslóval, szekérrel rendelkezett, elhagyta a kettős Huni
folyó vidékét és a gazdagabb napnyugati hunok birodalmába költözött.
A földrengések elől való menekülés közben megfogyatkozott
számú hunokat a kinajok nemessége arra bíztatta, hogy
szakadjanak el a hun törzsszövetségtől. Ezek a fekete hun törzsek
Ordosz székhellyel megalapították a Déli hun birodalmat.
Beavatott sámánközpontjuk azonban a szellemi kapcsolatot továbbra
is fenntartotta a Nyugati hun birodalommal. A nagy csapások
miatt megfogyatkozott erejű ordoszi fekete hunok elismerték,
hogy a Béke és barátság szerződése alapján a vezető
szerep a kinajokat illeti. Emiatt a fehér hunok több törzse átköltözött
a Bujkál és Bolhás tó vidékére, valamint az Ural hegység körüli
síkságokra és megalapították az Altáji hun birodalmat. Ezután
a hun törzsszövetség népei hol ide, hol oda vándoroltak a két
hun birodalom területén aszerint, hogy hol volt jobb termés és
hol élt jobb módban a nép. A törzsek többnyire mindkét sámánközpontba
küldtek ifjakat, mert nem tudták, hogy a kinajbarát, vagy a
szabad hunok csoportja tud-e majd többet használni nekik. Az Élet
kegyhelyének úz törzse Ordoszban maradt. A fekete hun vezérek
mindenben a kinajokkal való összefogást követelték. Azt
javasolták, hogy a fővezéri szállást szüntessék meg.
Ordoszban építsék ki a hunok fővárosát és engedélyezzék
a hun földművesek megadóztatását is. A 24 nyugati szabad
nemesi család ehhez nem járult hozzá és végleg elhagyták
Ordoszt. Ott hagyták a Hun síksági kettős Huni folyó vidékét,
elvágták a kinajok Selyem-útját, ostrom alá vették a Nagy Kőfalat,
majd átvágták a Hangun folyó gátjait is. Még kinaj
parasztok is együtt tartottak a hunokkal, majd a lázadók Matyó
vezetésével birtokukba vették a Hoang-Ti által épített Nagy
Falat, s Matyó vörösre festett vitézeivel bevonult Ordoszba.
A fehér
hunok vezére, Kövezsd felállította a hunok közös sámánközpontját,
amelyet most már nem háborgattak a kinajok. Itt ugyanis hadvezéri
képzést nem folytattak, csak az Aranyasszony bogláros szentélyében
tartottak a 4015. medvetoros évtől (Kr.e. 25) sámánképzést.
Ez tette lehetővé, hogy a vörösszemöldökű úz kőfaragók
vegyék át a hatalmat. A vezető szerep Laza fősámáné volt.
A fekete hunoknak 24 régi nemesi családjuk volt; a védett
Ordoszban és az Élet kegyhelyén 1-1 nemesi család élt; az
elvonult fehér hunok között pedig 24 nemesi családot illetett
a vezető szerep. Ezt a 300 kinaj család is elismerte. Tonku, a
kinajok hadvezére 65 év után újra szabaddá tette a Selyem
utat. A fekete hunok árulása foly-tán 20 tömény hun foglyot
ejtett, s Kasinkát arra kényszerítette, hogy ismerje el a
kinajok uralmát. Később a fehér hunok fővezére, Bozók
kiszabadította a fogságból az öreg Kasinkát és elkezdte a
hunok újraegyesítését. Megélte még, hogy unokája, Győző
a fekete hunokra is kiterjesztette a hatalmát. Később a 4220.
medvetoros évben (Kr.u. 180) az úzok és a besenyők lakta
Ordoszban tartották meg a Hun törzsszövetség nagy összejövetelét.
Az elvándorolt fehér hunok helyét a mandzsu, tunguz és török
törzsek foglalták el. A kinajbarát fekete hunok még a Nagy
Fal őrzését is elvállalták a “Béke és rokonság” szerződése
alapján. A következő száz medvetoros évben a 24 hun törzs
szövetsége újra virágzásnak indult. Ezt főképpen az tette
lehetővé, hogy Nyugat felé folyton bővültek a legelőterületek.
A Hoang-Hó bal parti részén az 50 hun nemesi család adta az
uralkodókat: a kazahun Fuhi, majd a tunguz Sang, és a török
Jin (:a Napnyugat grófja:) lett a császár. A 4344. medvetoros
évben (Kr.u. 304) a vörösszemöldökű Hia család leszármazottja,
Ladány lett a hunok fővezére. Ladány egyetértésre jutott a
Nagy Falat őrző besenyőkkel, s közös erővel elfoglalták a
Hun síkságot. Cin császárt is foglyul ejtették.
A hun földművesek és az elnyomás alól felszabadult kinajok Liu-Jöán néven császárrá kiáltották ki Ladányt. Cin császár leányával, Liu-Cennel a hun vezérek jelenlétében az ordoszi Aranyasszony hajlékában kötött házasságot. A menyasszony fejére feltették az egykori Hia-hun nemesek drágakő boglárral díszített menyasszonyi fejdíszét. Ezen az esküvőn ott volt a Hun síkságról 50, a Déli hun birodalomból 24, a Nyugati hun birodalomból 24, és Ordoszból a 2 hun nemesi család is. A vendéglátók a Fuhi és a Hia család volt. Ladány után a mongol Zsórbazsán lett a hunok fővezére. Nagy legelőterületeket követelt a mongol és török törzseknek. Amikor pedig a török Fidzsi lett a fővezér, a fehér hunok a kinajok nyomására is kénytelenek voltak átkelni az Etil folyón. Fidzsi után Hangun lett a fővezér. Az apja úz származású, anyja a szép Biricsók besenyő lány volt. Hangun, mint a vörösszemöldökűek leszármazottja a mandzsuk segítségével magához ragadta a hatalmat. Kazumi mandzsu vezér leányát, Del-Ját vette feleségül. Kemény harcok után Huó császár néven a kinajok császára lett. A 4391. medvetoros évig (Kr.u. 351) uralkodott a kinaj birodalomban. Halála után Kazumi Tennó birodalmába távozott. Huó legnagyobb leányát, Csu-csa hercegnőt a hokjen földi új kínai császár, Hok-csen vette feleségül. A kinajok az Arvisura rendelkezései alapján kapott nevüktől eltérő más néven kiáltották ki őket császáruknak. A 24 hun törzsből álló szövetség maradványaival, a három birodalomban élő (50+24+24+2=) 100 nemesi hun család tagjaival mindvégig fenntartották kapcsolatukat. A 4391. medvetoros év után Bogács Csu-csa hercegnő kérésére még 10 évig tanított Ordoszban, mint Tanfejedelem. A visszamaradt 50, a 24 déli és a 24 nyugati nemesi család részére lerótták a 260. Arvisurát. Az eredeti Ordoszban maradt, a két beavatott kaza-, illetve széki-hun családnál.
BOGÁCS TANFEJEDELEM A 263. Arvisura 4411-4425. medvetoros év (Kr.u. 371-385)
Hunyor és Bogács rovása Topa rovósámán Huó császár halála után az avar és jürcsik törzsek legeltetési viszonyok miatt a kinajok bíztatására erős nyomást gyakoroltak a vezető hun törzsekre. Elindultak a hunok napnyugat felé. Ebben része volt annak is, hogy a jászok szerint a pannon-szkíta és kabar törzs előre küldött rajai olyan nyugati síkságokról beszéltek, amelyeken sokkal jobbak a legelőterületek, mint az Altáj és Ural síkságain, s a nyarak is hosszabbak és termékenyebbek. Amikor Hok-Csen császárt meggyilkolták, özvegye, Csu-csa visszaköltözött Ordoszba a Hia nemesi család birtokára. Ott a szintén özvegy Gyopáros besenyő fősámán felesége lett. Az Arvisura rovás joga így 50 évig a besenyők kezében maradt. Amikor Bogács Bugátba költözött, úz nyelven folytatta a 263. Arvisura rovását. A 261. Arvisurát Zsór fősámán rótta Gyopáros fejedelem idejében, a 262. Arvisurát pedig Bagota fősámán Rijeka rovósámán segítségével. Rijeka ennek a két Arvisurának a másolatát Bugátba vitte. A sárga hit terjedése miatt ugyanis náluk szentkönyv-égetés volt.
A
bugáti sámánképzést Bogács vette át azzal a céllal, hogy
az altáji hun birodalom részére ott képezzenek ki sámánokat.
De Bogács a nagyon régi Arvisuráknak csak egy kis részét
tudta leróni, ezért a múltat az alábbiakban tanította: Ata-Isis
birodalmát és Ataisz zöld birodalmát Arvisura-Anyahita szent
könyveivel együtt elnyelte a tenger. Ebből a borzalomból csak
5 nagy hajó szabadult meg azért, mert Buda, Kuszkó, Harapa,
Agaba és Suva vezetésével távol voltak Ataisztól. A megmenekültek
az óm-gyarmatokon, és más művelhető területeken szálltak
meg. Agabáék népe 1016 holdévig bolyongott az emberevők világában.
Végül a Hangun folyó torkolatánál találtak olyan kevésbé
lakott óm-gyarmatra, ahol megtelepedhettek. Vezetőjök egy
Agaba nevú kereskedő volt. A bőtermő földön jólétet
teremtett népének. 11952 holdévet éltek az agabák földjén,
amikor dél felől támadó kinaj népek elüldözték őket a
Hangun jobb oldaláról. Ekkor a hun törzseknél kaptak menedéket
Ordoszban és a Hangun jobb oldali Hun folyójánál. Az első
ordoszi közös medvetoron alakult meg a 24 hun törzs szövetsége.
A holdév számításról ekkor tértek át a medvetoros évek számolására.
Hangun fősámán, aki Huó császár néven a kinajok uralkodója
lett, így rendelkezett: “Amíg az úzok és besenyők bírják
a kinajok kegyetlenkedéseit és a sárga hitre való csábítást,
addig Ordoszban folytassák a rovást, ellenkező esetben a sámánközpontot
Bugátba helyezzük át!” Addig azonban sok minden történt.
Az Ataiszból származott beavatottak és nemesek még elindulásuk előtt úgy döntöttek, hogy minden is-meretükben támogatják egymást. Utolsó akaratában Agaba fősámán meghagyta, hogy fősámán utódai ne nyugodjanak addig, amíg meg nem találják az elsüllyedt földrészről megmenekült népek többi maradvá-nyát. Már a tengerparti Agaba-ómban hallottak róla, hogy nyugat felé öt ilyen nagyobb település van. Híre jött annak is, hogy Uruk népe özönvizek elől menekülve Szumér kurd fejedelem birodalmából most készül vissza az Uruk-ómbéli gyarmatra. A kinajok terjeszkedése akadályozta a hajókkal való összeköttetést, de mégis hírül hozták, hogy Susáról 100 család elindult az Agaba-óm gyarmata felé. Ezt hallva Agaba végrendeletében meghagyta, hogy utódai a gazdag hunokkal együttműködve lovastársadalom hatalmára törekedjenek, s így tartsák a kapcsolatot a 100 családdal. Az úz sámánok és rovók Arvisuráiból kitűnik, hogy Bihar megteremtette a parszi-szkítákkal, vagyis a Saka birodalommal, Gandás pedig a Sumér-fejedelem népeivel a kapcsolatot. Kusán a hikszosz népet fe-dezte fel. A kaszu, úz és kun törzsek harcos előőrsei könnyen elfoglalták az éhség elől menekülő népek szállásait. Kalandozó, harcos lovasaik könnyűszerrel tudtak élelmet szállítani a hun szövetség új gyarmataira. Ilyen élelmiszerszállítás közben tudták meg, hogy a hikszoszok és a magashegyek uralkodó rétege szintén az elsüllyedt birodalomból valók. Erről jelentést küldtek Ordoszba Az összes menekültek közül Szumér kurd fejedelem népei voltak a legműveltebbek. Erről a három úz rimalány gyűjtötte össze az adatokat a 2345-2360. medvetoros évek között (Kr.e. 1695-1680).
A
jelentések szerint már az elsüllyedt földrészen is úgy védekeztek
az időjárás viszontagságai ellen, hogy a nagy melegben, éhség
és szárazság esetén, vagy járványos időben felmentek a
nagy, magas hegyek közé. Galambka rimalány szerint a nagy világcsapást
úgy látták, mintha a tűzhányók működésbe lépése után
a hegyek az égbe repültek volna. Abban mindhárom jelentés
megegyezett, hogy a kulturált földrész teljesen elsüllyedt,
de ugyanakkor az ő földrészük kisebb fele kiemelkedett a
tengerből. Ezért a Nagyvízen még ma sem mernek hajóra szállni.
A Csaba-Szőreg féle hajósok közül is addig még csak Csaba
ifjúsági fővezér ment oda látogatóba. Csobánka jelentése
szerint Káspivár fősámánsága alatt 32 tömény lovasság támogatta
Barnaburony hatalmát. Akkor a hun törzsszövetség láncolatának
Szidonvár és Becsevár volt a legnyugatibb erődítménye. Egy-egy
várhoz 10 kátavár tartozott, egyenként ezer-ezer lovassal. De
őrszolgálatot csak a 20-25 éves lovasok teljesítettek. A többiek
csak véreskard-hordozáskor álltak csatarendbe. Barcika rimalány
jelentése szerint a 2350. medvetoros év nyarán (Kr.e. 1690) a
lettek szomszédságából a lapp pásztorok a nagy szárazság
miatt rénszarvasnyájaikkal észak felé elindultak. Kalandozóik
ugyanis, akiket Sambe sámán vezetett, azt jelentették, hogy a
felmelegedés lakatlan térségeket hozott felszínre, s ezeken a
helyeken háborítatlanul élhetnek. Egy részük még ott maradt
a Szaján hegyvidéken, az ifjúság három törzséből pedig a
lett, lapp és liv harcosok Riga fősámán őrségét adták a
bugáti költözködések alkalmával. A kalandozók közül a líveket
nagy veszteség érte. Ezért egy kun vitéz: Petsámó, a sámánközpontból
melléadott más törzsbeli társaival együtt az elégedetlen lívekkel
északra vándorolt. Az irányító központok között abban az
időben a legfontosabb Magyarka volt, a káspivári sámánközpont.
Ebben az erődítményes várban döntöttek arról, hogy a törzsek
kalandozói a kátavárakból hova, merre menjenek. A törzsi várakat
és Kátavárakat az Arvisurák rendelkezéseinek megfelelően
nevezték el.
A hunok közé beolvadt agaba törzs ifjai eleinte csak azzal a céllal indultak el az egyik holdtöltétől a másikig tartó kalandozásokra, hogy megkeressék az elsüllyedt földrész menekültjeit. De az Öregek tanácsa ezt lassankint megsokallta és csak akkor engedélyezte a kalandozást, ha a fiatalok maguk helyett hadifogoly munkaerőt állítottak be a földműves munkára. Ezért az 520. medvetoros évtől kezdve (Kr.e. 3520) áttértek a hadifogoly-szerzésre. Ezen a címen már egyéves kalandozásokra indultak, de 300 év múlva már kétéves kalandozásokba kezdtek. Az ezredik medvetoros év idejétől (Kr.e. 3040) egyes törzsek már teljesen hadifogoly kinajokkal műveltették földjeiket. Így aztán a munkától felszabadult ifjúság a sámánok felügyelete alatt a kalandozásoknak élhetett. Később, amikor mind gyakoribbá vált a hadifogolyszökés, a kettős Huni folyó mellett olyan földművelési formára tértek át, hogy a foglyokat felszabadították, s azok a terményeikből egy részt beszolgáltattak a hunoknak. Amikor a 300 nemes család megérkezett Susából, szövetséget kötöttek a 100 nemes hun családdal, s ebben egyeztették termelési formájukat is. Az Arvisurák beavatottjai ismerték a környező világot: a Csaba által létesített kereskedelmi kapcsolatok révén összeköttetésbe léptek Kuszkó birodalmával is. Amíg a déli kinajok meg nem szüntették a hajós kereskedelmet, sok aranyat hoztak Ordoszba. Lovas karavánutakon Káspiváron át is kereskedtek. A holdévi, majd medvetoros évi kalandozásokból idővel emberöltős nagy kalandozások lettek. De a felmelegedés okozta éhínségek, járványos betegségek, és az idegen hódítók erőszakosságai miatt lassankint állandósultak a tervszerű elvándoroltatások is. Ilyen okul szolgáltak a földrengések is. A legnagyobb elvándorlásokra adtak okot a türelmetlen, vallási áramlatok térhódításai is. Ezek hatására a nemesek szövetsége is ingadozott. A hun törzsek kezdettől fogva Szidonvár és Tenkesvár között a Magya és Szumér-féle törzsek pedig Úr városa és az urali Vasbálvány-hegy között vándoroltak. Később ennek a két útvonalnak az érintkezési pontján felállították Magyarka sátortáborát. Itt az Arvisura-törvényei szerint minden vándornak, vagy kalandozónak csak egy éjszakát volt szabad eltöltenie.
A város
központját 25 évenként kőből újjáépítették. Matyó (Motó)
fővezér volt az első uralkodó, aki katona-állam élére állt
és sok kinajt, meg másféle népeket az uralma alá hajtott.
Semmibe vette az Arvisura egészségügyi szabályait is. Részben
ez volt az oka annak, hogy utódai sorra igen rövid életűek
voltak: Kira, Kincses, Itel, Ondi, Kondul, Hunyad, Csengőd,
Hortobát, Ajnácskő és Hamza mind csak igen rövid ideig
uralkodott. Igaz, hogy közülük többen merénylet okozta
betegségben pusztultak el. Utódai egy egész sor uralkodóházba
nősültek be, s új uralkodóházak alapját vetették meg.
Hamza nem kinaj uralkodóházba nősült, Urumcsi széki-hun vezér
lányát, Ibolykát vette el. Bátyja, Ho-mok a kinajok uralkodó
házába nősült. Öccsével érdekellentétbe került, s a
kinajok Hamzát megölték. A medvetorokat télen tartották. A
babiloni besenyőknél nem esett hó, ezért a medvetoros sámánokat
Észak havára való utalással “téli beszélőknek”, hóhamzáknak
nevezték. A Nagy Alexander (Nagy Sándor) elől Becsevárból
elmenekült kun vezér, Pét, annak az (első) Hóhamzának volt
az utóda, akit a besenyők csak Hamzának neveztek. Pét Idukót
vette feleségül és miután a 8 besenyő törzssel elfoglalta
Ordoszt, II. Hóhamza néven visszaállította Ordoszban a 24 hun
törzs szövetségi birodalmát. Ebben a kinaj nemesség is támogatta.
Ordosznak így ezután nemcsak fősámánja, hanem fővezére is
volt. A kinajok, ugyanúgy, mint elődeiket, a saját nyelvükön
nevezték őket. Az agaba népből származó uralkodók mind benősültek
a kinajok nemességébe és megalapították a Liu, Hin és Csaó
uralkodóházat. A mandzsu, mongol és jürcsik törzseket áttérítették
a sárga hitre, majd beolvasztották a kinajok közé. Így
Ordosz jelentősége mindinkább csökkent. Amikor a kinaj
birodalomban a hun nemességből származó Hia, Sang és Jin
családok váltották egymást az uralkodásban, eredetük emléke
még sokáig élt. Így például a török Jin, “Nyugat grófja”
áldozott a hun, meg a tunguz isteneknek is. Nem vállalták,
hogy elődeik istenei megharagudjanak rájuk. A 100 nemes hun
családból a 24 fehér és 24 fekete hun nemes azért vált ki,
mert Úr városában nem helyeselték az emberáldozatos temetkezést.
Tulajdonképpen már Bogács is a beolvasztási politika és az
emberáldozások miatt ment át Bugátba. A 4425. medvetoros évben
tartott sámán-előzködésen Huó császár két utolsó, iker-fia
közül Hunyor lett az első. Ez a Hunyor segített Bogácsnak
leróni a 263. Arvisurát. Hunyor készítette elő a két
ordoszi nemes család átköltöztetését is.
Álmos jegyzetei (Kr.u. 880) Bogács Tanfejedelem 263. Arvisurájához
Még Bogács
életében, a 4425. medvetoros évben újabb besenyő csoport érkezett
Ordoszból, miután a Béke és rokonság ünnepén a Buddha-hívők
rózsafüzéres imádkozását kinevették. Ennek előzménye az,
hogy amikor Manit Kr. e. 290-ben az érdek nélküli szeretet
hirdetése miatt megnyúzták és kitömték, a bűnösök kerepléssel
és rózsafüzér-imák gajdolásával akarták magukat kedvessé
tenni az istenek előtt. Ennek az emléke élt Bogács idejében
is, amikor Ordoszban azt az ünnepet ülték. Topa besenyő sámán
szerint Pó-Ten, a besenyők Égi Ura nagyon haragszik azért, ha
a bűnösök kerepléssel, szemforgatással, vagy más ravasz eljárással
igyekeztek bűnüket leplezni. Ezért Kr.u. 385-ben Betse-An rovásaival
eljöttek Ordosz beavatott központjából. A legutolsó folyamközi
özönvíz után a Gandástól származó Kus, tíz holdévig őrizte
Paripa város feje-delmének juhait, hogy elnyerje a fejedelem
legszebb lányának, Embának a kezét. Célját elérte. Fiai közül
Nimród (aki leginkább hasonlított az anyjára), kiváló lovas-vadász
lett. Nimród a Szumér fejedelem utódainak kezén levő Úr városából
nősült. An fejedelemasszonnyal együtt újjászervezték
Barnaburony birodalmának 32 töményét. An fejedelemasszonynak
gondja volt arra is, hogy Úr városának írnokai a kezükbe
vegyék az északi Pó-Ten-Mezejének szellemi dolgait is. Minden
töménynek volt egy vára, minden várnak 10 kátavára és
minden kátavárnak 10 pusztája, azaz laka, ahol a kiöregedett
harcosok és családtagjaik laktak. A Nagyvíztől kezdve:
Szidonvár, Árpádvár és Becsevár kezdte meg a 32 vár láncolatát.
An fejedelemasszony székhelye Becse-An kegyhellyel Becsevárban
volt. Nimród leginkább Paripa városában tartózkodott, ahol a
lovas-vadászok kiképzését ellenőrizte. Szidon várának tíz
kátavára a következő volt: Csépa, Séba, Havila, Potony,
Szanda, Vezseny, Kürü, Rékas, Nadaj és Czidon vára. An pusztái:
Túr, Pó, Alcsi, Pé, Bán, Szalók, Abád, Zeku, Czibak és Sülly.
Tárkányszerek: Faszeg, Hulszeg, Márszeg és Beraszeg. Az Árpád
várához tartozó tíz kátavára: Magóg, Bodon, Tomaj, Kürt,
Szolnok, Jenő, Zunde, Kengyel, Madaras és Kevevára. An pusztái:
Bő, Réka, Várkony, Lúd, Péleg, Tét, Ráten, Aruh, Polisz és
Hám. Tár-kányszerek: Sárszeg, Kemejszeg, Lugtaszeg, Melleszeg
és Kengyelszeg. Becsevárának tíz kátavára: Pó-Ten, Pó-Hamara,
Pó-Varsány, Pó-Hímes, Pó-Tengre, Potyond, Taksony, Pél-Tenyő,
Cseti-Káta és Aranyos-Káta. An pusztái: Puszta-Tenyő, Puszta-Pó,
Betse-An, Puszta-Tengri, Turkeddi, Battyán-Tenyő, Betán-An,
Mező-Póten, Zolúm-An és Mari-An. Tárkányszerek: Tószeg,
Bodon-szeg, Betánszeg, Ummaszeg és Isaszeg. A Topa sámántól
származó titkos Arvisura-részletet Bogács tanfejedelem rovásai
közé helyezték, és úgy indították útnak a besenyő legény-lovasokat
Uruk-Dargin lovas felderítő seregébe.
HUNYOR ÉS MAGYOR (A 266. Arvisurából) Jákó rovása
Hangun, a hun törzsek szövetségének nagy fejedelme kiváló
uralkodó volt. Jó tulajdonságai révén megszerezte a kínai
trónt is. Egy kínai császárlányt vett el. Az esküvőjük utáni
második évben koronázták meg Huó császár néven. Élete vége
felé, felesége halála után újra megnősült. Káspivárból
Magyor fejedelem leányát, Megyerját vette feleségül.
Megyerja ekkor öccsével, Uruk-Darginnal együtt éppen
Ordoszban volt. Házasságukból két iker fiú született. Az
egyiket az apjáról Hunyornak, a másikat nagyapjukról
Magyornak nevezték. De Huó császár nem sokáig örülhetett
fiainak; hírtelen meghalt. A gyermekeket Megyerja nevelte. De
sok nehézséggel kellett megküzdenie. Megyerja életében a sámán-képzés
ürügyén Ordoszban még biztonságban éltek, de amikor
Megyerja meghalt, az ikrek apai féltestvéreik részéről
mindenféle üldözéseknek voltak kitéve. Ezek elől Uruk-Dargin
nagybátyjuk Káspivári birodalmába menekültek és elrejtőztek
a Meótiszban. 5 év múlva egy ligetes erdőben vadászat közben
asszonyokra és játszadozó leányokra bukkantak. Így
ismerkedtek meg Dul alán fejedelem két lányával. A fiatalok
megszerették egymást, s Hunyor és Magyor megszöktette a két
fejedelmi leányt. Dul fejedelem később megszerette a szelídebb
természetű Magyort és arra kérte, ne járjon kalandozá-sokra,
maradjon inkább ott az ő közelében. Felajánlotta neki fele
birodalmát, a kisfejedelmi részt. Magyor hallgatott a jószóra
és letelepedett a Turgai-kapu közelében. Birodalma az Etil
folyóig terjedt. Nem csatlakozott semmilyen törzsi szövetséghez.
Lovasai így békességben éltek. Hunyor harciasabb természetű
volt. Elment Ordoszba. Pusztaszeren megnyerte a Nagy-Süánt és
vele együtt a fővezéri méltóságot. Részt vett a bugáti sámánképzésen
is és Ordoszban fősámánná tették. Ekkor újra
egybeszervezte a hun törzsszövetséget. A Jüpon, Mandzsu és
Nanáj törzsektől Ordosz és Káspivár térségén át egészen
a Pannon ifjak földjéig egységes lett a szövetség. A
fejedelmi székben fia, Bagamér követte. Bagamér húgát, Bősárkányt
a fősámáni vetélkedőn győztes Jákó úz sámán vette
feleségül. Bagamér öccse, Udin vitéz amiatt való sértődöttségében,
hogy nem őt, hanem Uruk-Dargin fiát, Oj-bárszt tették meg
kisfejedelemnek, kivonult Ordosz térségéből. A Káspivár
birodalmában lakó jász fővezér leányát, Karit vette feleségül
és Pannónia közelébe költözött. Két fia, Ruga és Upor már
Pannonföld Pécs-Tórem városában született. Udin ugyanis
ekkor már szövetségben volt Rómával. A szövetség előzménye
az volt, hogy Udin, majd később fiai is a nyugati lázadók
ellen segítségére voltak a római birodalomnak. Ezt a szövetséget
még Hunyor nagyfejedelem hozta létre.
BUDA ÉS ATILLA (A 273. Arvisurából)
Uruk-Dargin
nagyon sokat harcolt azért, hogy unokaöccse, Hunyor
elfoglalhassa az Ordosz-vidék fősámáni székét. Amikor aztán
Hunyor 20 éves korában a Nagy-Süán után a magáénak
mondhatta Ordosz kegyhelyet, az eddigi sorozatos gyilkosságok után
20 nyugalmas év következett. A 4440. medvetoros évben (Kr.u.
400) megrendezték a birodalmi Nagy-Szalát. Hunyor gyermekei:
Bagamér, Munzuk, Udin és Bősárkány, valamint Uruk-Dargin
fia, Ojbársz ezen úgy gondolták, hogy mivel Ordosz veszélyeztetve
van, Pannon-föld térségében kellene előkészíteni az új sámánközpontot.
Hunyor Bagamér ifjúsági fősámánt jelölte ki utódjául; a
Nagy-Süán győztesét, Udint a Pannon-föld megközelítésére
rendelte ki. Az ő feladata lett kijelölni az új sámánközpont
helyét és Rómával jó kapcsolatot kiépíteni. Ha a tervezett
áthelyezés bekövetkezik, Munzuk örökli Ordoszt, Ojbársz utódai
Káspivárt, Udin pedig Pannónia uralkodója lesz. Udin a neki
szánt jövőt kétségesnek találta, sértődötten távozott a
Nagy-Szaláról, és utána soha többé nem jelent meg Ordoszban.
Bagamér, a 4450. medvetoros évben (410) meghirdette, a Nagy-vízig
való harcot. Hunyor utódai évekig készítették elő ezt a
nagy vállalkozást. Ennek során Rómába és Bizáncba is
elmentek puhatolózni. Végül aztán a 4470. medvetoros évben,
amikor Rómában 430-at írtak, megindult a hun törzsszövetség.
Három év múlva, 433-ban Bagamér kisebbik fia, Atilla, székely
tyumenje élén bevonult Pannóniába. Utána Kimmer-kabarok jöttek.
A következő évben kazahun lovasok élén Buda vonult be, és a
római város közelében, a Kőhegyen felállította a sámánközpontot.
Azután az úz törzsek is, akik már 5 év óta úton voltak,
elfoglalták előre kijelölt helyüket. Ekkor hozták a hírt a
lovas hírvivők, hogy Bősárkány férje, Jákó, a hun törzsszövetség
fősámánja önkéntes tűzhalált halt. Jákó ugyanis, amikor
az úzokkal elindult, olyan szerencsétlenül esett le a lováról,
hogy a lábai megbénultak, s a vezetést a leánya Deédes vette
át helyette. Tervük szerint 5 év alatt meg kellett érkezniük
Pannóniába. Jákó tehát maradt, s az otthonmaradottak részére
elkezdte az 5 éves sámánképzést. Ez után halt tűzhalált.
Ez a sámánközpont áthelyezését jelentette. Utána Buda lett
a birodalom fősámán-fejedelme. Bagamér fiai, Buda és Atilla
úgy tervezték, hogy a hun törzsek szövetségének népeit,
legalábbis a törzsek zömét áttelepítik a Kárpát medencébe
és, az áttelepítés utáni időre a birodalom határainak
nyugati irányba való kibővítésével biztosítják a békét,
nyugalmat. A sámánok Udin, Rugal, és Upor rovásaiból úgy látták,
hogy 500000 harcosra volna szükség, gyülekezőhelyül pedig a
Jász síkság a legalkalmasabb. Az egyes törzsek
fegyelmezetlensége széthúzása miatt csak 450.000 lovas érkezett
meg. A besenyők és oguzok duzzogtak, mert a széki-hunok, kaza-hunok
és az úzok induláskor az ordoszi fősámánságban
felhalmozott aranyat mind magukkal hozták. Ezt a mongolok, tatárok
és törökök is kifogásolták.
Buda a beérkezett
harcosok számát kevesellte, s nem járult hozzá a hadműveletek
megindításához. A harcias fiatal vezérek emiatt összetűztek
vele, és a vita hevében összekaszabolták. Egyesek szerint éjjel
ölték meg, de a türelmetlen hadsereg elindult. Győzni azonban
nem tudtak, sőt Atilla is majdnem odaveszett, Budának igaza
lett. A harcosok között kitört a csomabetegség is. Emiatt is
kénytelenek voltak hazatérni. Atilla a csata hevében is
kereste régi ismerősét, Eciust. Két év múlva megint fájlalta,
hogy római hadjárata idején is megfutamodott előle. Atillát
később germán összeesküvők megmérgezték. Temetése után
az Öregek tanácsa Buda fiát, Aladárt jelölte a Birodalmi fővezéri
székbe. Ezt Atilla fiai kifogásolták. Ebből olyan összecsapás
keletkezett, hogy a hun törzsek majdnem kiirtották egymást. Végül
Deédes Aranyasszony teremtett rendet. Ő felerészt ordoszi
aranyával és az úzokkal itt maradt az új hazában. Aladár hűséges
kazahunjaival visszament az Etilen túli területre. De az avarok
megelőzték, és a Turgai kapunál útját állták. Nem engedték
be őket az Altájba. Aladár így kénytelen volt a magyar törzseknél
letelepedni. Az ő vezetésével alapították a manysi törzs gyülekezőhelyén,
a mai Tyumenben Ural-Budát. Az Altáji Bugátban őrzött
Arvisurák az avarok kezébe kerültek, az Ordoszból hozott
Arvisurákat Aladár rendelkezésére Tura-Vasbálvány vidékére
vitték. Ellák a parszi-szkiták kunok és besenyők segítségével
és kabar-kimeri testőrségével a Fekete-tenger és Keve vára
között vert tanyát. Ezzel összekötő szerepe lett a hunok
birodalmában. De Róma és Bizánc mesterkedései folytán örök
támadásnak voltak kitéve. Deédes Aranyasszony azt javasolta,
hogy jó volna átvenni a már régóta Pannóniában élő őskabarok
és Ataisz-lakók módszerét, vagyis nem kell ellenállni a túlerőben
levő kóbor népek hódító törekvéseinek. Igy az úz nép
fenn is maradt régi szálláshelyén. De hasznát látta annak
is, hogy minden hódítóval összeházasodott. Nemes harcát névtelenül,
de eredményesen állta a Dunavölgyi Birodalom anyósa. Csát és Ilja így rótta le mindezt az
Úz-földi Arvisurában.